Παρασκευή 22 Ιανουαρίου 2010

Ο ΔΡΟΜΟΣ, ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ και άλλες ιστορίες...

Κομμάτι-κομμάτι η «Εγνατία»;
Γράφει: Πολλάτου Μαρίνα
Εμπρος, 19/01/2010
Με τη δήλωση πως «επιτέλους νομίζω ότι μπήκε το νερό στ’ αυλάκι στο σημαντικότατο αυτό αναπτυξιακό έργο της Λέσβου», ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Ν. Σηφουνάκης διαβεβαιώνει το δήμαρχο Ερεσού - Αντίσσης ότι το έργο του οποίου η μελέτη ανατέθηκε το 2003 τελειώνει έως τον Ιούνιο κι έτσι ήρθε η ώρα να χρηματοδοτηθεί και να κατασκευαστεί.
Εντύπωση, πάντως, στην απάντηση που έδωσε ο υφυπουργός προκαλεί το γεγονός ότι αναφέρει και επιμένει και στους επιμέρους ανά τμήμα προϋπολογισμούς του οδικού έργου, που συνολικά θα κοστίσει 34,5 εκατ. ευρώ. Η τμηματική αυτή αναφορά δημιουργεί βάσιμα την εντύπωση πως ελλείψει του συνόλου της απαιτούμενης πίστωσης, θα επιδιωχθεί «έκπτωση» απ’ το βασικό στόχο κατασκευής ολόκληρης της «Εγνατίας» της Λέσβου, κάτι που θα γίνει με τμηματικές εντάξεις στο ΕΣΠΑ
.
Ο δήμαρχος Ερεσού - Αντίσσης, Σωτήρης Καρδαράς, ζήτησε εγγράφως απ’ τον υφυπουργό ενημέρωση για την εξέλιξη και το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της μελέτης του οδικού άξονα Καλλονής - Σιγρίου. Ο κ. Σηφουνάκης, μετά την ενημέρωση που ζήτησε και έλαβε απ’ τη γενική γραμματεία Δημοσίων Έργων, απάντησε στο δήμαρχο πως η ενεργοποίηση του ενιαίου πλέον υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων με κατεύθυνση της πολιτικής του ηγεσίας δημιουργεί την ασφαλή πρόβλεψη για ολοκλήρωση της μελέτης. Η οποία και αποτελεί την προϋπόθεση για ένταξη του έργου στο Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ).
Όπως σημειώνεται στην απάντηση του υφυπουργού, θα ενταχθεί στο ΕΣΠΑ όλο ή τμήμα του έργου «ανάλογα με τις διαμορφούμενες ανάγκες χρηματοδότησης οδικών αξόνων στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου και κατά συνέπεια τη διαθεσιμότητα των συγκεκριμένων για αυτήν πόρων του ΕΣΠΑ».
Τρία τμήματα
Η γραπτή αυτή δήλωση αφενός εξασφαλίζει ότι το έργο θα επιβαρύνει το πρόγραμμα του υπουργείου Υποδομών κι όχι το περιφερειακό, αφετέρου προοιωνίζει πως δε θα είναι το μοναδικό έργο που θα ενισχύσει το τομεακό πρόγραμμα στο νησιωτικό Βόρειο Αιγαίο. Δυστυχώς, όμως, δεν είναι το ίδιο αισιόδοξη η προοπτική που δημιουργεί για το χρόνο περαίωσης της «Εγνατίας», αφού δεν αποκλείεται μέσω του Δ΄ Κ.Π.Σ. να μη γίνει όλος ο άξονας αλλά μόνο ένα ή δύο απ’ τα τρία τμήματά του.
Ειδικότερα, όπως τονίζεται στην απάντηση του κ. Σηφουνάκη, ο 48 χιλιομέτρων οδικός άξονας, σύμφωνα με τη μελέτη, θα έχει πλάτος 7,5 μέτρων και το κόστος για την κατασκευή του υπολογίζεται στα 34,5 εκατ. ευρώ. Η ολοκλήρωση, μάλιστα, των διαδικασιών και η έγκριση των μελετών προβλέπεται να ολοκληρωθεί το α΄ εξάμηνο του τρέχοντος έτους, προκειμένου να καταστεί δυνατή η ένταξη στο ΕΣΠΑ και η δημοπράτηση του έργου.
Το πρώτο τμήμα ορίζεται απ’ την Καλλονή (Αρίσβη βάσει της μελέτης) έως το Σκαλοχώρι και θα έχει προϋπολογισμό 12 εκατ. ευρώ. Το δεύτερο, απ’ το Σκαλοχώρι έως τον κόμβο της Ερεσού, με προϋπολογισμό 14 εκατ. ευρώ και το τρίτο, απ’ τον κόμβο της Ερεσού έως το Σίγρι, προϋπολογισμού 8,5 εκατ. ευρώ.
«Θα παρακολουθούμε από κοντά τις εξελίξεις, όπως κάνω απ’ το 2003 που με πρωτοβουλία μας ανατέθηκε η εκπόνηση της μελέτης, ώστε να έχουμε γρήγορα αποτελέσματα», κατέληξε ο κ. Σηφουνάκης στην απάντησή του στον κ. Καρδαρά, μη παραλείποντας να ασκήσει κριτική για το χαμένο χρόνο των 5,5 ετών που πρέπει τώρα να κερδηθεί ώστε να υλοποιηθεί το έργο.

ΚΙΝΔΥΝΕΥΕΙ ΝΑ ΧΑΣΕΙ ΤΟ “ΤΡΕΝΟ” ΤΟΥ ΕΣΠΑ
“Στον αέρα” το λιμάνι Σιγρίου
Αιολικά Νέα, 20 Ιανουαρίου 2010
“Στον αέρα” βρίσκεται το μεγάλο και πολύπαθο έργο του λιμανιού στο Σίγρι, παρ’ όλο που από τον Ιούλιο έχει ανοίξει το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ για τα λιμενικά έργα και θα έπρεπε ήδη να έχει κατατεθεί προς ένταξη ο φάκελός του. Η μελέτη του σημαντικού αυτού έργου για την ανάπτυξη της βορειοδυτικής Λέσβου (και του νησιού μας γενικότερα) έχει ολοκληρωθεί από τον περασμένο Μάιο, αλλά δεν έχουν ολοκληρωθεί οι τελευταίες διαδικασίες για να είναι ώριμο προς ένταξη στο εν λόγω πρόγραμμα.
Οι μεγάλες καθυστερήσεις και τα εμπόδια που συνάντησε αυτό το έργο την τελευταία πενταετία μέχρι να φτάσει στην ολοκλήρωση της μελέτης, αλλά και η καθυστέρηση που παρατηρείται τους τελευταίους μήνες στην ολοκλήρωση του φακέλου, είναι πιθανό να μην επιτρέψουν την ένταξή του στο ΕΣΠΑ, να χαθεί δηλαδή και η τελευταία ευκαιρία να αποκτήσει το Σίγρι ένα νέο, σύγχρονο λιμάνι που θα συνδέει την Λέσβο μέσα σε λίγες ώρες με την ηπειρωτική χώρα.
Το ιστορικό
Το ιστορικό του έργου του λιμανιού στο Σίγρι ξεκινά από το 1997 όταν ξεκίνησαν οι διαδικασίες για να ανατεθεί η μελέτη. Το 2003 έγινε η προέγκριση χωροθέτησης των λιμενικών εγκαταστάσεων και έκτοτε ανατέθηκε η οριστική μελέτη. Η εκπόνηση της μελέτης προχώρησε με μεγάλες καθυστερήσεις και γι’ αυτό ολοκληρώθηκε 6 χρόνια αργότερα, τον περασμένο Μάιο.
Η Νομαρχία, μόλις πήρε στα χέρια της την μελέτη, έστειλε τον φάκελο του έργου στα αρμόδια Υπουργεία ΠΕΧΩΔΕ και Εμπορικής Ναυτιλίας, με την πρόταση να εκδοθεί Κοινή Υπουργική Απόφαση, η οποία θα ανάβει το “πράσινο φως” για την υπογραφή προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας, της Νομαρχίας και του Λιμενικού Ταμείου, με φορέα υλοποίησης τη Νομαρχία, για την διεκδίκηση της χρηματοδότησης του έργου.
Μέχρι και τον Οκτώβριο που έγιναν οι εκλογές, η προηγούμενη κυβέρνηση δεν εξέδωσε αυτή την απόφαση, ενώ οι νέες ηγεσίες των δύο Υπουργείων εξετάζουν το θέμα και πληροφορίες λένε ότι σύντομα θα εκδοθεί η ΚΥΑ.
Ωστόσο, άλλες έγκυρες πηγές αναφέρουν ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εκφράζει τις επιφυλάξεις του για την ορθότητα της μελέτης, ως προς την έκταση των λιμενικών εγκαταστάσεων και γι’ αυτό καθυστερεί η έκδοση της ΚΥΑ.
Σε κάθε περίπτωση, εδώ και χρόνια, υπήρχε η ελπίδα ότι το σημαντικό αυτό έργο υποδομής θα μπορέσει να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ. Το σχετικό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ για τα λιμενικά έργα στην Περιφέρειά μας “άνοιξε” από τις 2 Ιουλίου του 2009, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει κατατεθεί καμία πρόταση. Ο συνολικός προϋπολογισμός του προγράμματος για τα λιμενικά έργα στο Βόρειο Αιγαίο είναι 23 εκατ. ευρώ, ενώ ο προϋπολογισμός για το έργο του λιμανιού στο Σίγρι είναι 20 εκατ. ευρώ.
Μέχρι σήμερα η μοναδική πρόταση που έχει κατατεθεί στην Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας προέρχεται από τη Νομαρχία Χίου και αφορά το λιμάνι της Λαγκάδας, προϋπολογισμού 1,8 εκατ. ευρώ. Η αξιολόγηση των προτάσεων θα γίνεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα και το πρόγραμμα θα κλείσει όταν τα έργα που θα εγκριθούν συμπληρώσουν το ποσό των 23 εκατ. ευρώ.
Για να μπορέσει το λιμάνι του Σιγρίου να χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ, θα πρέπει άμεσα να εκδοθεί η ΚΥΑ, στην οποία θα προβλέπεται και ο φορέας υλοποίησης του έργου, ώστε να συνταχθούν στη συνέχεια τα τεύχη δημοπράτησης και να κατατεθεί ο φάκελος προς ένταξη στο πρόγραμμα. Σε διαφορετική περίπτωση και δεδομένου ότι το ποσό που θα διατεθεί στην Περιφέρειά μας (23 εκατ. ευρώ) επαρκεί για ελάχιστα μεγάλα έργα, το λιμάνι Σιγρίου θα μείνει για μια ακόμη φορά εκτός και την απίστευτη αυτή αδράνεια και κωλυσιεργία θα την πληρώσουν και πάλι οι κάτοικοι αυτού του νησιού.
Ο Θ. Βαλσαμίδης
Σε δήλωσή του για το θέμα στα “ΑΙ.Ν.” ο Αντινομάρχης, Θεόδωρος Βαλσαμίδης, σημείωσε μεταξύ άλλων: «Εμείς ως Νομαρχία έχουμε στείλει από τον Μάιο τον φάκελο του έργου στα αρμόδια Υπουργεία, ζητώντας την έκδοση της ΚΥΑ που θα μας επιτρέπει να υπογράψουμε προγραμματική σύμβαση με την Περιφέρεια και το Λιμενικό Ταμείο και η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, ως φορέας υλοποίησης, θα υποβάλλει την πρόταση για την ένταξη του έργου σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα και συγκεκριμένα στο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ για τα λιμενικά έργα. Μέχρι σήμερα δεν έχει εκδοθεί η ΚΥΑ και άρα δεν μπορούμε να υποβάλλουμε καμία πρόταση. Θα πρέπει να επιταχυνθούν οι διαδικασίες από δω και πέρα γιατί το λιμάνι Σιγρίου είναι ένα έργο ώριμο, με πλήρη φάκελο που μπορεί να διεκδικήσει χρηματοδότηση για να κατασκευαστεί».

Περί… μεγέθους
Εμπρός, 21 Ιανουαρίου 2010
Έντονη φημολογία υπάρχει το τελευταίο διάστημα σε σχέση με το λιμάνι Σιγρίου και την προοπτική το καθ’ όλα ώριμο έργο να μην είναι ακόμη… έτοιμο για ένταξη, αφού κάποιοι προβάλλουν αντιρρήσεις για το μέγεθός του, το οποίο σχολιάζουν ως πολύ μεγαλύτερο αναλογικά των δεδομένων της περιοχής.
Δεν ξέρουμε αν ευσταθούν οι φήμες και από πού διοχετεύονται. Αυτό που ξέρει η Λέσβος, και ειδικότερα ο δήμος Ερεσού - Αντίσσης, είναι πως ήδη δύο κυβερνήσεις έδωσαν τις ευλογίες τους για να γίνει με αυτά τα δεδομένα μεγέθους η μελέτη - προέγκριση χωροθέτησης με υπογραφή Ευάγγελου Βενιζέλου, έγκριση περιβαλλοντικών όρων με υπογραφή Γιώργου Σουφλιά -, οπότε κι ουδείς μπορεί τώρα εκ των υστέρων να δηλώνει έκπληκτος ή και να βάζει εμπόδια για την προώθηση του έργου.
Άντε, λοιπόν, με το καλό να προωθηθεί η ένταξή του στο ΠΕΠ, διότι η Χίος… καραδοκεί να εντάξει στο πρόγραμμα το δικό της λιμάνι.
ΜΑΡ.ΠΛ.

N. ΣΗΦΟΥΝΑΚΗΣ: «ΤΡΕΧΟΥΜΕ ΓΙΑ ΝΑ ΠΡΟΛΑΒΕΙ ΝΑ ΕΝΤΑΧΘΕΙ ΣΤΟ ΕΣΠΑ»
Ολοκληρώνεται ο φάκελος του άξονα Καλλονής – Σιγρίου
Αιολικά Νέα 19.01.2010 18:00:00
Στην τελική ευθεία βρίσκονται οι διαδικασίες για την έγκριση των μελετών του νέου οδικού άξονα Καλλονής - Σιγρίου, με σκοπό την ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ. Αυτό αναφέρει μεταξύ άλλων σε επιστολή του προς τον Δήμαρχο Ερεσού, Σωτήρη Καρδαρά, ο Υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Σηφουνάκης, απαντώντας σε σχετική επιστολή του Δημάρχου για την εξέλιξη και το χρονοδιάγραμμα της ολοκλήρωσης του φακέλου του έργου.
Παράλληλα, ο Υφυπουργός επισημαίνει στην απαντητική επιστολή του ότι η ενεργοποίηση του ενιαίου πλέον Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, με κατεύθυνση της πολιτικής του ηγεσίας, δημιουργεί την ασφαλή πρόβλεψη για άμεση ολοκλήρωση των διαδικασιών. Αυτό αποτελεί και την προϋπόθεση για ένταξη στο ΕΣΠΑ του Υπουργείου όλου ή τμημάτων του έργου, ανάλογα με τις διαμορφούμενες ανάγκες χρηματοδότησης οδικών αξόνων στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου και κατά συνέπεια την διαθεσιμότητα των συγκεκριμένων γι’ αυτήν πόρων του ΕΣΠΑ.
Μέχρι τον Ιούνιο
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων για τον οδικό άξονα Καλλονής - Σιγρίου, προκύπτουν τα παρακάτω:
- Η μελέτη εκπονήθηκε από το Γραφείο “Δοξιάδη - Σύμβουλοι για Ανάπτυξη και Οικιστική Α.Ε.”, με φορέα χρηματοδότησης το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων/ Γενική Γραμματεία Αιγαίου.
- Ως Διευθύνουσα Υπηρεσία έχει ορισθεί η Διεύθυνση Δημοσίων Έργων της Περιφέρειας και Προϊσταμένη Αρχή η Διεύθυνση Οδικών Έργων (Δ1) του ΥΠΕΧΩΔΕ.
- Το οικονομικό αντικείμενο της μελέτης είχε διαμορφωθεί αρχικά στα 2.347.762 ευρώ και στις 24/11/09 αυξήθηκε στα 3.560.000, προκειμένου να εγκριθεί ο υπό σύνταξη συνολικός προϋπολογισμός για το σύνολο των υποβληθεισών μελετών.
- Το μήκος του άξονα είναι 48 χλμ., με τυπική διατομή πλάτους 7,5 μέτρων.
- Η ολοκλήρωση των διαδικασιών και η έγκριση των μελετών προβλέπεται να ολοκληρωθεί το Α’ εξάμηνο το τρέχοντος έτους, προκειμένου να καταστεί δυνατή η ένταξη στο ΕΣΠΑ και η δημοπράτηση του έργου.
- Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 34,5 εκατ. ευρώ. Το έργο έχει διαχωριστεί σε τρία μέρη για να είναι δυνατή η κατασκευή τμηματικά:
Α) Από Καλλονή ως το Σκαλοχώρι (προϋπολογισμός 12 εκατ. ευρώ).
Β) Από Σκαλοχώρι ως κόμβο Ερεσού (προϋπολογισμός 14 εκατ. ευρώ).
Γ) Από κόμβο Ερεσού ως το Σίγρι (προϋπολογισμός 8,5 εκατ. ευρώ).
Ο Υφυπουργός Μεταφορών
Ο κ. Σηφουνάκης, αναφερόμενος στην πορεία του έργου δήλωσε σχετικά: «Επιτέλους, νομίζω ότι “μπήκε το νερό στ’ αυλάκι” στο σημαντικό αυτό αναπτυξιακό έργο της Λέσβου και ότι θα κερδηθεί ο χαμένος χρόνος των τελευταίων 5,5 ετών, ώστε να είναι εφικτή η ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ και να εξασφαλιστούν οι αναγκαίες πιστώσεις. Θα παρακολουθούμε από κοντά τις εξελίξεις, όπως κάνω από το 2003, που με πρωτοβουλία μας ανατέθηκε η εκπόνηση της μελέτης, ώστε να έχουμε γρήγορα αποτελέσματα».

Δεν υπάρχουν σχόλια: